Al 25 jaar de fietsspecialist in de gemeente Het Hogeland
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner

Fietsendragers voor op de auto

Vervoer jouw fiets naar de mooiste bestemming

Een fietsendrager die achterop de auto bevestigd kan worden, is een handig hulpmiddel voor het vervoeren van fietsen. De meeste fietsendragers zijn geschikt voor een of twee fietsen en kunnen eenvoudig op de trekhaak van de auto bevestigd worden.
Wij hebben een aantal trekhaakdragers in ons assortiment om jouw fiets naar de mooiste bestemmingen te brengen.

Wat zijn nu de meest gestelde vragen en aandachtspunten? (bron ANWB)

Mag je e-bikes op een normale fietsendrager meenemen

Dat ligt aan het laadvermogen van de fietsendrager. Dit verschilt per merk en type drager en staat in de handleiding of op een sticker op de drager vermeld. Kun je dit niet terug vinden, is het verstandig een speciale e-bike-fietsendrager aan te schaffen.

Check eerst de maximale kogeldruk

De kogeldruk is de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak. De kogeldruk wordt opgegeven door de autofabrikant en mag niet worden overschreden. De middenklassers hebben een maximale kogeldruk tussen 50 en 75 kilo. Dan is het vervoeren van twee elektrische fietsen geen probleem. Maar kleinere auto’s zitten vaak op 30 tot 50 kg en dat is voor twee elektrische fietsen op de trekhaak ontoereikend. Zelfs als je de accu van de fiets loskoppelt en in je auto meeneemt. Ga je over de maximum kogeldruk, ben je in overtreding en loop je het risico op een bekeuring. Daarnaast kunnen verzekeringsmaatschappijen in het geval van ongelukken te wijten aan de kogeldruk, de eventuele schade op jou verhalen.

Welke trekhaak?

Fietsendragers plaats je op een gietijzeren trekhaak. Lees altijd de handleiding voor de voorschriften. Stalen of aluminium trekhaken waar GGG40 op staat vermeld, voldoen niet aan de juiste hardheid om een fietsendrager of bagagebox te dragen. GGG52 is de juiste code die op jouw trekhaakkogel moet staan. Voldoet de kogel niet, dan kan een trekhaakspecialist de juiste kogel voor jouw trekhaak bestellen.

Een goed alternatief is de e-bike(s) vervoeren op een aanhangwagentje. Ook geschikt om een driewieler te vervoeren.

 

Is het plaatsen van een fietsendrager eenvoudig

In principe wel. Het is belangrijk om de tijd te nemen voor het plaatsen van de fietsendrager én de fietsen. Dat duurt zeker een kwartier. Als je de fietsen voor het eerst op de drager zet, is het even zoeken naar de juiste positie van de fietsen. Het is eigenlijk altijd wel even puzzelen om te voorkomen dat de sturen in elkaar verstrikt raken. Een e-bike weegt al snel 25 kilo of meer, dus wat extra hulp kan handig zijn. Bij veel dragers zijn oprijgoten meegeleverd of als accessoire te bestellen.

Tip: staan de fietsen goed, maak daar een foto van. Zo weet je de volgende keer direct welke positie van de fietsen ten opzichte van elkaar de meest ideale is.

 

Wanneer zit de drager goed vast

Plaats de fietsdrager op de juiste manier op de kogel van de trekhaak. Het vraagt vervolgens enige kracht om de hefboom om te zetten. Gaat dit veel te makkelijk, dan kun je ervan uitgaan dat de drager niet goed vastzit. De drager zal niet snel van de kogel vallen, maar kan wel achteroverhellen als deze niet goed vastzit.

 

Hoe zet ik mijn fietsen goed vast

De fietsen zet je eerst met de frameklemmen vast op de drager. De klemmen passen doorgaans goed om de framebuis. Maar er is een categorie e-bikes met extreem brede buizen. Maak dan gebruik van de buis onder het zadel, de staande framebuis is in de regel wat smaller. Kan dit niet, zet dan de bevestiging op de brede intube-buis en maak gebruik van een sluiting met een getande riem.

Controleer of een klem goed vastzit. Kijk ook uit dat je de klemmen niet te strak aandraait, dat kan schade aan het frame veroorzaken. Zeker een carbonframe (een groot aantal racefietsen is van carbon gemaakt) kan daar niet goed tegen. Na het vastdraaien van de klem is het van belang om de fiets altijd ook nog met enkele getande riemen vast te zetten. Deze voorkomen dat de fiets gaat klapperen. Controleer altijd of het rubber van de riemen nog goed is, zeker oudere riemen verliezen hun elasticiteit in de loop der tijd. Het kan nooit kwaad om, na het vastmaken, een extra spanband of riem aan te brengen; veiligheid voor alles

 

Kan ik de fietsen op de fietsendrager op slot zetten

Er zit in de regel een slot op de frameklemmen en de drager. Daarmee kun je de fietsen dus beveiligen. Zet de fietsen zelf pas op slot als ze op de drager staan. En haal ze ook weer van het slot voor je ze van de drager haalt, anders kun je de spaken beschadigen.

Tip: neem op vakantie ook een setje reservesleutels mee, van zowel de fietsen als de drager.

 

Moet ik mijn fietsaccu verwijderen

Moet niet, maar het is wel slim. Een fietsaccu weegt al snel 2,5 kilo, wat bij het vervoeren van twee e-bikes sowieso al 5 kilo scheelt. Zo kun je ruimer onder de maximale kogeldruk blijven. Veel gebruikers van een fietsendrager verwijderen de accu’s liever niet omdat ze de accupolen dan open en bloot liggen. Deze polen zijn inderdaad vatbaar voor vuil en vocht, maar je kunt ze prima afdekken met een plastic tasje of stukje zeil. Met wat tape zorg je ervoor dat dit goed vastzit en niet weg kan waaien. Leg de accu’s niet los op de achterbank of hoedenplank, bij een noodstop zou dat tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Het best is de accu’s in de kofferbak te leggen. 

 

Doet de verlichting het

Het is vanzelfsprekend verplicht om goede verlichting te voeren. Een fietsendrager is in de regel voorzien van een 13- of 7-polige stekker. De goedkopere fietsendragers hebben geen verlichting, je bent dan verplicht een losse lichtbalk met kentekenplaathouder aan te schaffen. Installeer deze op een duidelijk zichtbare manier, anders zou je kunnen worden aangehouden en zal goedkoop ook in dit geval duurkoop blijken.

 

Is het kenteken goed zichtbaar

Er moet een kentekenplaat op de fietsendrager zitten, omdat de drager doorgaans het zicht op de standaardplaat ontneemt. De kentekenplaat op de fietsendrager dient wit met zwarte letters en cijfers te zijn. Je kunt ’m laten maken bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant – op vertoon van je kentekenbewijs. Op goedkopere dragers zit soms geen dwarsbalk om de kentekenplaat op te bevestigen. In dat geval moet je een losse lichtbalk met kentekenplaat ‘ophangen’. Deze dient vanzelfsprekend goed leesbaar te zijn.

 

Is tijdens vervoer een markering verplicht

Sticker

Een witte ovale NL-sticker of een metalen NL-plaatje is in het buitenland verplicht. Vaak is er naast de kentekenplaat geen ruimte bij een fietsendrager. Daarom adviseren wij de sticker of plaatje aan de fiets of wielen vast te maken. Beiden zijn onder andere bij een automaterialenzaak te bestellen.

Markeringsbord

In Nederland ben je verplicht een markeringsbord te gebruiken als de fietsen meer dan 20 centimeter per kant buiten de auto uitsteken. Of als de fietsendrager meer dan een meter naar achteren uitsteekt. Ook in een aantal andere landen is zo'n bord verplicht, zie verkeersregels per land. 

 

Heb ik een speciaal rijbewijs nodig

Je hoeft geen examen te doen voor het rijden met een fietsendrager. Wees je er met name bij het parkeren en afslaan bewust van dat je net iets langer bent dan normaal. En zorg er logischerwijs goed voor dat er geen onderdelen uitsteken. Met een fietsendrager die in Nederland is goedgekeurd mag je in heel Europa rijden.

 

Hoe hard mag ik rijden met een fietsendrager

In de handleiding van de fietsendrager geeft de fabrikant de maximale snelheid aan. Vaa is dat 120 km/pu, het merk Thule heeft dragers die tot 130 km/pu mogen gaan. Je merkt vaak dat je auto iets anders aanvoelt met fietsen op de auto.

 

Mag ik met een lege fietsendrager rijden

Jazeker. Daar zijn geen bezwaren tegen. Het is alleen onpraktisch en ook niet goed voor de fietsendrager om deze altijd maar op de trekhaak te laten zitten. Haal de drager na een uitstapje eraf en berg deze op. Het verwijderen van de fietsen en demonteren van de drager gaat in de omgekeerde volgorde van het rijklaar maken.

 

Welke verlichting is verplicht

Een fietsendrager wordt gezien als een lastdrager en dus gelden er andere regels voor de verplichte verlichting. In Nederland is een mist- of achteruitrijlicht op de fietsendrager niet verplicht. Maar in de Europese landen gelden er andere regels en is het mistachterlicht wel verplicht. 

 

Waar kan ik een fietsendrager het best bewaren

Zorg dat je de drager op een droge plek in huis zet, of in een garage of schuur waar het niet al te vochtig is. De dragers zijn doorgaans – net als alle gebruiksgoederen – aan slijtage onderhevig. Zorg ook voor een goede plek om de riempjes te bewaren. Deze kunnen in de loop der tijd verdrogen. En vergeet je sleutels niet goed op te bergen. Plak deze bijvoorbeeld met stevig tape op je fietsendrager. Zo kun je ze niet kwijtraken.

Je kunt de drager rechtop neerzetten, zodat deze minder ruimte inneemt. Mede vanwege het onhandige formaat en het relatief hoge gewicht zijn er de laatste jaren steeds meer opklapbare fietsendragers op de markt gekomen. Er zijn beschermhoezen voor zowel de e-bikes als de fietsendrager te koop. Gebruik deze echter nooit tijdens het rijden; goede kans dat ze scheuren en er door de wind afvliegen.


Welke dragers verkopen wij

Lietmeijer Tweewielers biedt een aantal fietsendragers aan. Wij hebben daarin een opbouw gemaakt, waarbij we rekening hebben gehouden met de wensen van onze klanten, maar waarin we ook een opbouw hebben in merk, kwaliteit en prijs.

TREKHAAKDRAGER AZURA EASY LED 2.0 VC-C04

AZURA EASY LED 2.0 VC-C04

Deze fietsendrager is compact, strak vormgegeven én voorzien van LED verlichting. Daarnaast zijn de XLC fietsendragers lichtgewicht, eenvoudig te bevestigen en opvouwbaar. De draaiknoppen zijn beperkt tot een vaste klemkracht, zo draai je de klemmen nooit te strak vast op het frame van de fiets. De klemarmen zijn afneembaar en daardoor makkelijk op een andere positie te plaatsen.

De Azura LED 2.0 kost € 460,- (TIJDELIJK € 375,-)

TREKHAAKDRAGER PRO-USER DIAMANT II

PRO-USER DIAMANT

De Pro-User Diamantdrager is geschikt voor twee (elektrische)fietsen en is zeer gebruiksvriendelijk. Door de snelkoppeling monteer je de drager snel en eenvoudig op de trekhaak. Met behulp van de optionele oprijgoot rijd je de fietsen zo in de brede, stabiele aluminium wielgoten. De fietsen worden vastgezet met behulp van framebevestiging, dus het crankstel van de fiets wordt niet belast.

Heb je nog iets nodig uit de kofferbak dan is dat geen enkel probleem, want de drager is kantelbaar, waardoor je de kofferbakruimte gemakkelijk kan bereiken. De drager is in te klappen tot een compact pakket en kan in de meegeleverde opbergtas in de kofferbak. Ook is de drager vast te zetten met het slot in de snelkoppeling. Niets staat een heerlijke fietsrit dus meer in de weg!

Al vele jaren is de Pro-User Diamant een veel geziene fietsendrager op de Nederlandse wegen. Al vele jaren op rij verkozen door de Consumentenbond tot Beste Koop.

  • Afmetingen Verpakking: 57 x 26 x 73 cm
  • Afmetingen Product: 117 x 70 x 54 cm
  • Gewicht Product: 18 kg
  • Maximale Belasting Kg: 60 kg

De Pro-User DIAMANT kost € 450,-

Thule EasyFold XT 2B 933

THULE EasyFold XT 2B 933

De EasyFold XT 933 is een super compacte fietsendrager en dé opvolger van de populaire Thule Easyfold 931 en 932. Deze fietsendrager is geschikt voor 2 fietsen en is door de ANWB bekroond als winnaar in de test Fietsendragers voor e-bikes. De EasyFold XT 933 heeft een erg hoog laadvermogen van 60 kg en is dus uitermate geschikt voor het vervoeren van twee elektrische fietsen, mountainbikes of racefietsen. 

Montage eenvoudig gemaakt
Ondanks dat dit model de opvolger is van de EasyFold 932 verschillen ze toch aanzienlijk van elkaar. Zo heeft de EasyFold XT 933 een zeer stevige koppeling, waardoor de drager al voor bijna 100% perfect op de trekhaak zit wanneer je hem er opzet. Daarnaast zit de bevestigingshendel nu aan de zijkant waardoor het bevestigen en verwijderen van de drager op de trekhaak nog makkelijker gaat. En misschien wel het belangrijkste verschil: de EasyFold XT is standaard voorzien van een 13-polige stekker. Het voordeel hiervan is, is dat de fietsendrager dan ook voorzien is van mistverlichting en achteruitrijverlichting.

Ultiem gebruiksgemak
De EasyFold XT 933 is voorzien van een slimme kantelfunctie met voetbediening. Zo kun je altijd, ook wanneer de fietsen op de drager staan, bij je spullen in de kofferruimte komen. Het plaatsen van de fietsen is ook heel erg eenvoudig dankzij de afneembare fietsarmen. Je kunt de fiets(en) namelijk op de beste plek van het frame vastzetten en door de AcuTight knoppen met koppelbegrenzer weet je precies wanneer de optimale grip bereikt is. De draaiknop klikt dan namelijk door. Daarnaast biedt deze drager ook nog de mogelijkheid om de optionele Thule EasyFold XT opvouwbare oprijgoot 9334 eenvoudig op te bergen. Je kunt deze dus altijd veilig mee op reis nemen.

De Thule Eeasyfold XT kost € € 899,-

TREKHAAKDRAGER THULE EPOS 2

THULE EPOS 2

Thule staat vooral bekend om zijn hoogwaardige en robuuste fietsendragers. Thule maakt het reizen net even een stukje eenvoudiger. Zo biedt de Thule Epos 2 ook weer wat meer voordelen ten opzichte van zijn voorganger! Alles wat je kan bedenken en de Thule Epos 2 heeft het. Naast het feit dat de fietsendrager onwijs makkelijk in gebruik is, heeft de Epos 2 een laadvermogen van maar liefst 60 kilo. Dat betekent dat de Epos 2 alle soort fietsen kan vervoeren. Lichte racefietsen en mountainbikes tot de zwaarste e-bikes. 

Fietsen worden op de drager bevestigd met kunststof riempjes, welke afgesteld worden door middel van een ratelmechanisme. Als extra stevigheid worden de fietsen met een frameklem vastgezet welke met een rubberen laag is afgewerkt om schade op het frame te voorkomen. De fietsendrager is gemakkelijk te installeren op de trekhaak en kan na gebruik ook weer gemakkelijk opgevouwen en opgeborgen worden. Doordat de fietsendrager volledig opvouwbaar is, kun je de Epos 2 gemakkelijk even in de kofferbak leggen.

Niets is vervelender dan de fietsen op de fietsendrager zetten om er vervolgens achter te komen dat je wat spulletjes uit de kofferbak vergeten bent. Met de Epos 2 is dat geen probleem! De Epos 2 beschikt namelijk over een kantelfunctie. Hierdoor kan je altijd bij de kofferbak, zelfs als de fietsen al op de drager staan. Staan er geen fietsen op de drager? Dan hoef je de kantelfunctie ook niet te gebruiken. 

De belangrijkste innovatie is dat de fietsen vervoerd kunnen worden zonder framecontact. Dat betekent minder kans op schade. Daarnaast is de Epos 2 voorzien van geïntegreerde transportwielen en een handgreep, waardoor deze erg makkelijk te vervoeren is en ook het opvouwmechanisme werkt een stuk makkelijker dan die van zijn concurenten.

De Thule Epos 2 is compatibel met een breed assortiment van innovatieve accessoires zoals een slot, reparatiehouder, opbergtas, en een oprijplaat.

  • Geschikt voor alle fietsen!
  • Brede wielgoten
  • Hoog laadvermogen van 30 kg per fiets
  • 25 cm afstand tussen de fietsen
  • Gemaakt voor lange wielbasis
  • Makkelijk vast te zetten
  • Volledig opvouwbaar
  • Kantelfunctie voor toegang tot de kofferbak
  • Eenvoudig te monteren
  • Compatibel met veel verschillende accessoires

De Thule EPOS 2 kost € 1119,95